Taajama­junat

Kaukoliikenteen paikallisjuna

Kaukoliikenteen taajamajunat liikennöivät lyhyempiä välimatkoja asutuskeskusten välillä. Junat toimivat myös kätevinä jatkoyhteyksinä nopeammille InterCity- ja Pendolino-junille. Taajamajunalla pääset esimerkiksi Savonlinnasta Parikkalaan asti.

Taajamajunat ovat kiskobusseja ja sähkömoottorijunia.

Sähkömoottorijuna Sm4

  • Juna on esteetön – matalat lattiat helpottavat junaan nousua

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen

  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen

  • Pyörätuolipaikkoja

  • Lemmikeille sallittuja paikkoja

  • Esteetön WC

  • Ilmastointi

Sähkömoottorijuna Sm2

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen

  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen

  • Lemmikeille sallittuja paikkoja

  • WC-tilat

  • Junassa on portaat, joten juna ei ole esteetön

Kiskobussi Dm12

  • Ilmainen wifi (VR-junaverkko)

  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen

  • Pyörätuolipaikkoja ja pyörätuolinostin

  • Esteetön WC

  • Lemmikeille sallittuja paikkoja

  • Hattuhyllyt matkatavaroiden kuljetukseen

  • Lippuautomaatti junan sisällä

  • Huomioithan, että kiskobusseissa on säilytystilaa rajatummin kuin muissa junissa

Taajamajunien liikennöinti

Kiskobussit

  • Pieksämäki–Joensuu–Nurmes

  • Iisalmi–Ylivieska

  • Karjaa–Hanko

  • Savonlinna–Parikkala

  • Tampere–Keuruu

  • Jyväskylä–Seinäjoki

Sähkömoottorijunat

  • Lahti–Kouvola

  • Kouvola–Kotkan satama

Taajamajunissa ei tarvita vetureita

Kiskobusseissa ja sähkömoottorijunissa ei ole erillistä veturia, vaan junaa liikuttava koneisto on osa vaunua. Kiskobussit liikennöivät sähköistämättömillä rataosuuksilla ja sähkömoottorijunat rataosuuksilla, joilla on sähköt.

Taajamajunissa ei ole erillistä veturia, kuvassa kiskobussi.

Muistatko lättähatun?

Valmetin vuosina 1954–63 valmistamia siniharmaita kiskobusseja kutsuttiin kansankielessä lättähatuiksi. Ne korvasivat paikallisliikenteessä höyryveturit. Viimeiset lättähatut poistuivat liikenteestä -88 ja ovat nykyisin museoiden omistuksessa.

Kiskobussit

Kiskobussit ovat dieselkäyttöisiä junia. Ne on suunniteltu sähköistämättömille rataosuuksille, joilla ei voi ajaa sähkömoottorijunilla. Kiskobussikaluston on valmistanut tšekkiläinen ČKD Vagonka. Niiden huippunopeus on 120 km/h.

Sm2 ja Sm4

Sähkömoottorijunat ovat Sm2-junia ja uusia matalalattiaisia Sm4-junia. Vanhemmat Sm2-junat on uusittu 2000-luvulla. Uudempia Sm4-junia on 30 ja ne ovat tulleet liikenteeseen vuosina 1999–2005.