Kauko­liikenteen konduktööri

Kauko­liikenteen konduktööri tuntee Suomen ja suomalaiset

Konnarin työssä vaaditaan hyviä sosiaalisia taitoja ja nopeita hoksottimia.

Joseph päätyi konduktöörin ammattiin pienen mutkan kautta. Hän työskenteli aiemmin apteekissa lääketeknikkona, mutta veri veti rautateille.

– Asuin lapsuudessani yhdeksän vuotta Italiassa. Kotimme oli Rooman lähellä Apriliassa, aivan rautatien vieressä. Matkalla Roomaan osa konnareista päästi minut toisinaan junan ohjaamoon ja siitä se kiinnostus varmaan lähti, Joseph kertoo.

Nyt hänellä on takanaan kymmenen vuotta konduktöörinä, ensin lähi- ja sittemmin kaukoliikenteessä. Joseph on työskennellyt myös lähiliikenteen palveluesimiehenä, VR:n kehitysyksikössä innovaatiokoordinaattorina ja työnopastajana, eli uusien konduktöörien kouluttajana.

VR:n kaukojunat – pikajunat, InterCityt ja Pendolinot – kulkevat halki Suomen etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. VR:n lähi- ja kaukoliikenteessä kulkee vuorokaudessa yli 1000 matkustajajunavuoroa. Joseph kollegoineen pitää huolta, että matkustajilla on kaikki hyvin ja matkarauha säilyy.

”Päivää, matkaliput!” – Konduktöörin työ on asiakkaiden kohtaamista

Suurin osa kaukoliikenteen junamatkustajista kohtaa konduktöörin lipuntarkastuksen yhteydessä tai kun tarvitsee apua matkatavaroiden tai jatkoyhteyksien kanssa. Asiakaspalvelu onkin keskeinen osa työtä ja konduktöörin on tultava toimeen monenlaisten ihmisten kanssa.

– Matkustajia on laidasta laitaan, on lapsiperheitä, turisteja, sukuloimassa käyviä ihmisiä, opiskelijoita, liikematkustajia… ja kaikilla on erilaisia tarpeita.

Pienet arjen teot, jotka ilahduttavat asiakkaita, ovat Josephille työn suola. Kun esimerkiksi jalkapallon MM-kisojen aikaan saksalaiset, Lappiin matkalla olleet turistit halusivat nähdä Saksa–Ruotsi -pelin, Joseph lainasi heille omaa tablettiaan.

– He olivat luulleet, että junan monitorit ovat televisioita ja olivat hyvin harmissaan siitä, että peli meinasi jäädä näkemättä.

Kun taas Joensuusta Thaimaahan matkalla olleen miehen laukku katosi junaan, Joseph selvitti miehen numeron numerotiedustelusta ja järjesti löytyneen laukun Tikkurilan kautta lentokentälle.

– Kun soitin, mies oli juuri kentällä tilaamassa pikapassia. Onneksi lentoon oli vielä sen verran aikaa, että laukku ehti perille.

Turvallisuus ennen kaikkea 

Matkustajien viihtyvyyden ohella konduktöörit huolehtivat junien turvallisuudesta. Konnarit vastaavat esimerkiksi siitä, että junaan ja laiturille siirtyminen tapahtuu turvallisesti ja antavat kuljettajalle lähtövalmiusilmoituksen. Valppaana on oltava koko ajan.

– Yllättäviä tilanteita tulee lähes päivittäin. Myös järjestyshäiriöitä ja ikäviäkin tilanteita on. Niissä pitää osata toimia rauhallisesti ja päämäärätietoisesti, aina turvallisuus edellä. Konduktöörin läsnäolo junassa on erittäin tärkeää ja jo osaltaan rauhoittaa tilannetta, Joseph kertoo.

Konnarin työssä vaaditaan myös hyviä hoksottimia.

– Muutama viikko sitten evakuoimme 400 matkustajaa rikkoutuneesta junasta toiseen keskellä ei mitään. Junaan tuli sähkötekninen vika, mikä tarkoittaa, että akuista loppuu vähitellen virta ja esimerkiksi valot ja wc:t lakkaavat toimimasta. Vaikka olosuhteet olivat haastavat, kyydissä oli muun muassa näkövammaisia asiakkaita, rattaissa olevia lapsia, vanhuksia ja päihtyneitä matkustajia, jotka piti saada siirrettyä toiseen junaan, ei siinä auttanut lähteä hötkyilemään.

Kaukoliikenteen konduktööri näkee koko Suomen 

Josephin mukaan kaukoliikenteen konduktöörin työn ehdoton rikkaus on, että siinä pääsee näkemään Suomea. Hänen lempireittinsä kulkeekin koko Suomen halki, Helsingistä aina Kolariin asti.

– Tykkään matkustaa Lappiin. Pidän pohjoisen luonnosta. Vaikka Lapin yöjunat voivat järjestyshäiriöiden ja turvallisuustyön kannalta toisinaan olla kuin raiteilla kulkevia ruotsinlaivoja, niin yleensä yöjunassa ihmiset ovat mukavia ja leppoisampia kuin työmatkajunissa.

Raiteiden päällä oppii tuntemaan paitsi Suomea myös suomalaisia. Joseph on esimerkiksi huomannut, että ihmisten aikakäsitys muuttuu mentäessä etelästä pohjoiseen.

– Kyllä tässä oppii tuntemaan sen kirjon ihmisiä, joka matkustaa Suomen sisällä. Pohjoisessa tahti on verkkaisempi ja sen huomaa myös laiturikäyttäytymisessä. Etelässä junaan juostaan, pohjoisessa laiturille jäädään rupattelemaan kuulumisia.

– Vaikka konnari työskentelee yksin, tämä on hyvin sosiaalinen työ.

InterCity

InterCity

Kaukoliikenteemme yleisin ja palveluiltaan monipuolisin juna. InterCity-junat koostuvat pääsääntöisesti kaksikerroksista Eko- ja Ekstra-luokan vaunuista.

Pendolino

Pendolino

Pendolino on nopea kaukoliikenteen juna. Pendolino-junat koostuvat yksikerroksista Eko- ja Ekstra-luokan vaunuista.