Junamatka ja turvalli­suus

Kootusti kaikki poikkeusajan junamatkustamisesta

Päivitämme tätä sivua jatkuvasti turvallisuuteesi ja mahdollisiin matkustamisen muutoksiin liittyen.

Yleisimmät kysymykset

Lipunmyynti junissa on tauolla

Lipunmyynti junissa on toistaiseksi tauolla. Ostathan lipun muista myyntikanavistamme ennen kuin nouset junaan. Emme myy myöskään lähiliikenteen junissa lippuja.

Ravintolavaunut ovat taas raiteilla

Vähensimme asiakaspaikkojamme, ja siksi kannustamme sinua hakemaan omalle paikallesi ravintolavaunun annokset. Ravintolan valikoima on supistettu, mutta klassikot löytyvät listalta yhä!

Lue lisää ravintolavaunun palveluista

Näin teemme juna­matkustamisesta mahdollisimman turvallista

Olemme tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa pyrkineet tekemään junamatkustamisesta mahdollisimman riskitöntä. Huomioimalla tämän muistilistan kohdat, autat meitä tekemään yhteisistä matkoistamme turvallisempia.

5 tapaa, joilla huolehdimme teistä

  1. Puhtaat junat. Siivoamme junia ja tilojamme tehostetusti desinfioivilla puhdistusaineilla ja desinfiointilaitteella. Suurimmilla asemillamme on käsidesipisteitä ja tuomme käsidesiannostelijoita myös juniin.

  2. Turvaetäisyys. Minimoimme lähikontaktit asiakkaiden kanssa sekä henkilökuntamme kesken. Kaukoliikenteen junissa emme myy toistaiseksi lippuja. Lipun voit ostaa etukäteen ja kontaktittomasti digitaalisista myyntikanavistamme. Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteet ovat auki. Tavoitat meidät myös puhelimitse ja somessa.

  3. Joustavuutta lippuihin. Alensimme hiljaisten junavuorojen hintoja ruuhka-aikojen ulkopuolella.

  4. Juniin on lisätty vaunuja. Olemme lisänneet ruuhkaisiin junavuoroihin lisää vaunuja, ja seuraamme jatkuvasti liikennetilannetta. Junat kulkevat kesällä lähes normaaleilla junavuoroilla. Myyntikanavissa on käytössä algoritmi, joka valitsee paikan mahdollisimman kauaksi muista matkustajista.

  5. Terveenä junassa. Työskentelemme vain terveenä. Noudatamme huolellisesti ohjeita mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi ja katkaisemiseksi VR:llä. Jos matkustaja saa hengitystieoireita junassa, tarjoamme hänelle hengityssuojaimen ja ohjaamme hänet erilleen muista.

5 vinkkiä junamatkustamiseen

  1. Yhteisellä matkalla terveenä. Matkustetaan yhdessä vain terveenä.

  2. Yhteisellä matkalla digitaalisesti. Hanki lippusi turvallisesti ilman kontaktia omalla laitteellasi ja valitse vaunukartalta istumapaikka, jonka ympärillä on mahdollisimman paljon tyhjää tilaa. ​Halutessasi voit vaihtaa paikkaa samassa matkustusluokassa myös matkan aikana.

  3. Yhteisellä matkalla turvavälin päässä. Vältä mahdollisuuksien mukaan ruuhkia ja muista turvaväli myös junaan noustessa sekä sieltä poistuessa. Valitse mahdollisuuksien mukaan junasi ruuhka-aikojen ulkopuolelta. Ruuhka-aikoja ovat arkiaamut, iltapäivät, perjantai-illat sekä sunnuntai-illat.

  4. Yhteisellä matkalla siististi. Huolehdithan käsi- ja yskimishygieniasta koko matkan ajan. Vältä myös ylimääräistä pintojen koskettelua.

  5. Yhteisellä matkalla hyvillä mielin. Yhteispelillä ja positiivisin mielin pääsemme turvallisesti perille!​

Minkälaiset peruutusehdot junalipuissa on?

Olemme palanneet junalippujen osalta tavallisiin muutos- ja peruutusehtoihin 1.6. alkaen. Voit muuttaa junalippusi lähtöpäivää ja aikaa 5 euron muutosmaksulla. Voit tehdä muutoksen soittamalla veloituksettomaan asiakaspalvelunumeroomme 0800 166 888 (ma–pe 7–20 ja la–su 9–19).  Jos vaihdat lipun kalliimpaan, hintaero peritään vaihdon yhteydessä. Jos olet ostanut junalipullesi peruutusturvan, voit peruuttaa junalippusi täyttämällä peruutuslomakkeen.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos olet ostanut sarjalipun ennen 16.3.2020 ja lippusi on ollut tai on voimassa 16.3.2020 jälkeen, olemme jatkaneet lipun voimassaoloaikaa 120 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.

  • Jos olet ostanut sarjalippusi itsepalvelukanavistamme (verkkokauppa, mobiilisovellus), sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lipun voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa uuden voimassaoloajan aikana sellaisenaan.

  • Pidennys ei toistaiseksi koske paperisia sarjalippuja.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen kausiliput:

  • Jos olet ostanut kausilipun ennen 16.3.2020 ja lipun voimassaolo päättyy 16.3.2020 jälkeen, voit hakea hyvitystä käyttämättömältä kaudelta.

  • Hyvitämme kausilipulla jäljellä olevan kauden lipun viimeisestä käyttöpäivästä lipun voimassaolon loppuun. Lyhyempiä jaksoja emme hyvitä.

  • Jos kausilippusi on ostettu vähintään 180 päiväksi, voit laittaa sen myös tauolle soittamalla asiakaspalveluumme. Tauon pituus voi olla enintään 31 päivää, ja tauon jälkeen lipussa tulee olla käyttöaikaa vielä vähintään 14 päivää.

  • Hae hyvitystä täyttämällä peruutuslomake. Merkitse matkustuspäiväksi se päivä, jolloin olet viimeksi matkustanut kausilipulla. Hyvitystä ei toistaiseksi voi hakea asemalta tai R-kioskeilta. 

Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

Lippua varatessasi voit jo valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa. Voit myös junamatkan aikana halutessasi siirtyä istumaan vapaalle paikalle väljempään vaunuun tai osastoon samassa matkustusluokassa. Muistathan kuitenkin, että kanssamatkustajasi voi nousta kyytiin myös väliasemalta ja paikkatilanne vaunussa saattaa muuttua matkan aikana. Konduktöörimme opastavat sinua tarvittaessa.

Kulkevatko junat kesäkaudella normaalisti?

Liikennöimme junia kesällä lähes täysillä junavuoroilla. Olemme lisänneet ruuhkaisiin juniin lisää vaunuja. Liikenne Venäjälle on toistaiseksi tauolla.

Miten voin muuttaa lippuni? 

Muutokset junalipun matkustusajankohtaan voit tehdä puhelimitse veloituksettomassa asiakaspalvelunumerossamme 0800 166 888 (ma–pe 7–20 ja la–su 9–19).

Kuinka pitkälle voin siirtää junalippuani?

Voit siirtää junalippuasi niin pitkälle kuin junalippuja on myynnissä.

Allegro ja Tolstoi-junat perutaan. Miten voin hakea korvausta lipustani?

Kaikki Venäjän junat on peruttu toistaiseksi.

Peruttuihin Allegro- ja Tolstoi-juniin lipun ostaneille asiakkaille korvataan lipun hinta kokonaisuudessaan. Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit hakea korvausta verkkosivuillamme olevan peruutuslomakkeen kautta. Muissa tapauksissa voit hakea korvauksen lipun ostopaikasta, kuten esimerkiksi matkatoimistostasi.

Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

  • Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit siirtää tai perua käyttämättömän Interrail-lippusi palvelupisteillämme. Helsingin ja Tampereen palvelupisteemme ovat avoinna.

  • Huomioithan myös, että fyysinen Interrail-lippu tulee olla mukanasi VR:n palvelupisteillä asioidessasi.

  • Jos olet ostanut Interrail-lipun interrail.eu-sivuston kautta, löydät ajantasaisimman ohjeistuksen täältä.

Normaalihintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloajan aloituksen osalta 1.9.2021 saakka.

  • Voit perua lipun kuluitta.

Tarjoushintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voi siirtää lipun voimassaoloajan aloituksen osalta 1.9.2021 saakka.

  • Voit perua lipun 15 % peruutuskulua vastaan.