Korona ja juna­matkustus

Asiakaspalvelumme on ruuhkautunut, mutta pidämme tämän sivun aina ajan tasalla

Tärkeää tietoa asiakkaillemme

Olemme koonneet tietopaketin koronaviruksesta ja junamatkustamiseen liittyvistä asioista. Päivitämme tätä sivua jatkuvasti, joten löydät täältä aina uusimman tiedon turvallisuuteen, matkasi muuttamiseen tai peruuttamiseen liittyvistä asioista.

Katso yleisimmät kysymykset

Muutoksia aukioloaikoihin 1.4. alkaen

Helsingin päärautatieaseman palvelupisteemme on 1.4. lähtien avoinna ma–su klo 9–17. Muilla asemilla sijaitsevat palvelupisteemme suljemme 1.4. alkaen toistaiseksi. Asiakaspalvelumme auttaa sinua puhelimitse ja somessa.

Asiakaspalvelu-sivulle

Suljemme ravintolavaunumme ja keskeytämme Kolarin yöjunaliikenteen viikonlopun aikana

Ravintolavaunut suljettu 28.3. alkaen

Meidän kaikkien on nyt välttämätöntä pyrkiä yhdessä estämään koronaviruksen leviäminen. Suljemme ravintolavaunut ja poistamme käytöstä myyntikärryt la 28.3. alkaen ja lahjoitamme ylijäävän ruoan Helsingin ruoka-apuun. Suurin osa asemien ravintoloista, kahviloista ja kioskeista on suljettu jo aiemmin.

Kolarin yöjunaliikenne keskeytetty su 29.3. alkaen

Keskeytämme Kolarin yöjunaliikenteen su 29.3. alkaen toistaiseksi, ainakin 14.6. saakka. Viimeinen yöjuna Helsingistä Kolariin lähtee la 28.3. Viimeinen yöjuna Kolarista etelään lähtee su 29.3. Jos sinulla on ostettuna lippu peruttuun yöjunaan, voit perua matkasi veloituksetta täyttämällä peruutuslomakkeen.

Yleisimmät kysymykset koronavirus-tilanteeseen liittyen

  • Onko junissa matkustaminen turvallista?

  • Ovatko peruutusehdot muuttuneet?

  • Voinko matkustaa junalla Uudenmaan rajan yli liikkumisen rajoittamisen aikana?

  • Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

  • Haluan muuttaa ostamani matkan ajankohtaa. Maksaako muutos?

  • Miten voin muuttaa lippuni?

  • Kuinka pitkälle voin siirtää junalippuani?

  • Voinko muuttaa sarja- tai kausilippuani?

  • Voinko muuttaa autopakettini matkan ajankohtaa?

  • Allegro- ja Tolstoi- junat perutaan. Miten voin hakea korvausta lipustani?

  • VR peruu junavuorojaan. Miten toimin jos minulla on lippu peruttuun junaan?

  • Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

  • Jos matka sisältää junamatkan ja bussiosuuden?

Onko junissa matkustaminen turvallista?

Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää ja noudatamme THL:n ohjeistuksia.

  • Käytämme siivouksessa desinfioivia puhdistusaineita ja olemme tehostaneet siivouksissamme pintojen pyyhkimistä sekä saippua- ja käsipaperitäyttöjä.

  • Ekstra-luokan palveluumme kuuluvat sanomalehdet, kahvi, tee ja vesi eivät toistaiseksi ole saatavilla junissa.

  • Kaukojunissa matkustaessasi voit valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa.

  • Muistutamme myös kaikkia matkustajia huolehtimaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.

Olemme muuttaneet peruutusehtojamme

Koronavirustilanteen jatkuessa muutamme peruutusehtojamme joustavammiksi. VR:n kauko- ja lähiliikenteen kertaliput, joiden matkustusaika on välillä 16.3.–14.6.2020, voi nyt perua kuluitta ilman lipunoston yhteydessä hankittua peruutusturvaa.

Voit perua lipun täyttämällä peruutuslomakkeen. Alle 4 € lippuja emme hyvitä.

Muuttuneet peruutusehdot koskevat seuraavia lippuja:

  • Kaukoliikenteen kertaliput istuma- ja makuupaikoille

  • Autopaketit

  • VR:n lähiliikenteen kertaliput

VR:n kauko- ja lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos olet ostanut sarjalipun ennen 16.3.2020 ja lippusi on ollut tai on voimassa 16.3.2020 jälkeen, lipun voimassaoloaikaa on jatkettu 120 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.

  • Jos olet ostanut sarjalippusi itsepalvelukanavistamme (verkkokauppa, mobiilisovellus), sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lipun voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa uuden voimassaoloajan aikana sellaisenaan.

  • Pidennys ei toistaiseksi koske paperisia sarjalippuja.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen kausiliput:

  • Jos olet ostanut kausilipun ennen 16.3.2020 ja lipun voimassaolo päättyy 16.3.2020 jälkeen, voit hakea hyvitystä käyttämättömältä kaudelta.

  • Hyvitämme kausilipulla jäljellä olevan kauden lipun viimeisestä käyttöpäivästä lipun voimassaolon loppuun. Lyhyempiä jaksoja emme hyvitä.

  • Jos kausilippusi on ostettu vähintään 180 päiväksi, voit laittaa sen myös tauolle soittamalla asiakaspalveluumme. Tauon pituus voi olla enintään 31 päivää, ja tauon jälkeen lipussa tulee olla käyttöaikaa vielä vähintään 14 päivää.

  • Hae hyvitystä täyttämällä peruutuslomake. Merkitse matkustuspäiväksi se päivä, jolloin olet viimeksi matkustanut kausilipulla. Hyvitystä ei toistaiseksi voi hakea asemalta tai R-kioskeilta. 

Peruutusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, joten toivomme, ettet lähetä samasta matkalipusta peruutuslomaketta kahdesti. Lomakkeen lähettämisen jälkeen sinun ei tarvitse ottaa erikseen yhteyttä asiakaspalveluumme. Käsittelemme kaikki peruutukset mahdollisimman pian.

Voinko matkustaa junalla Uudenmaan rajan yli liikkumisen rajoittamisen aikana?

Junaliikenne jatkuu Uudenmaan ja muun Suomen välillä myös rajoituksen aikana ja junalipun voi ostaa normaalisti. Uudenmaan rajan yli ei kuitenkaan voi matkustaa ilman perusteltua syytä. Varauduthan todistamaan matkustusoikeutesi junassa poliisille, joka valvoo liikkumisen rajoituksen toteutumista ja tarkistaa matkustusoikeuden. Tarkistustoiminta ei vaikuta juna-aikatauluihin tai muuhun junamatkustamiseen. Uudeltamaalta poistuessa rajanylitys tapahtuu Karjaan, Hyvinkään ja Mäntsälän jälkeen. Näet rajanylityspaikat alla olevasta kartasta.

Minulla on junalippu, johon sisältyy vaihtoyhteys Uudenmaan kautta. Miten toimin?

Liikkumisrajoitus koskee myös Uudenmaan kautta kulkevaa liikennettä. Jos junamatkasi lähtöasema ja määränpää ovat Uudenmaan ulkopuolella, mutta lippusi sisältää vaihtoyhteyden Uudenmaan kautta, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme (puh. 0800 166 888, ma–pe klo 05–22 ja la–su klo 7–22). Autamme sinua etsimään vaihtoehtoisen, Uudenmaan liikkumisrajoitusta noudattavan reitin ja muutamme junalippusi veloituksetta.

Lisätietoa liikkumisen rajoituksista poliisin verkkosivuilla.

Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

Lippua varatessasi voit jo valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa. Voit myös junamatkan aikana halutessasi siirtyä istumaan vapaalle paikalle väljempään vaunuun tai osastoon samassa matkustusluokassa. Muistathan kuitenkin, että kanssamatkustajasi voi nousta kyytiin myös väliasemalta ja paikkatilanne vaunussa saattaa muuttua matkan aikana. Konduktöörimme opastavat sinua tarvittaessa.

Haluan muuttaa ostamani matkan ajankohtaa. Maksaako muutos?

Voit siirtää kotimaan kaukoliikenteen matkalippuasi maksutta, kun matkakohde ja matkustusluokka pysyy muutoksessa samana. Sama koskee myös makuupaikkoja yöjunissa. Huomioithan, että tällä hetkellä matkoja on myynnissä 14.6.2020 asti. Loppukesän ja syksyn matkojen myyntiin tulosta kerromme verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa.

Jos matkustusajankohtasi on esim. huhti–toukokuussa, suosittelemme tekemään muutoksen lähempänä matkustusajankohtaa. Muistathan kuitenkin tehdä muutoksen ennen matkaa ja viimeistään 31.5.2020. Huomioithan, että jonotusaika asiakaspalveluumme on nyt poikkeuksellisen pitkä.

Samalle päivälle tehtävissä muutoksissa pätevät normaalit muutosehdot, eli kertalipun lähtöpäivän tai -ajan voi muuttaa 5 euron muutosmaksulla. Jos lippu vaihdetaan kalliimpaan, hintaero peritään vaihdon yhteydessä.

Miten voin muuttaa lippuni? 

Muutokset junalipun matkustusajankohtaan voit tehdä puhelimitse veloituksettomassa asiakaspalvelunumerossamme 0800 166 888 (ma–pe 5–22 ja la–su 7–22).

Valitettavasti asiakaspalvelussamme on parhaillaan ruuhkaa, mutta pyrimme palvelemaan kaikkia asiakkaitamme mahdollisimman pian. Jos lippusi ajankohta ei ole vielä lähipäivinä, toivomme, että otat yhteyttä asiakaspalveluumme vasta hieman lähempänä matkustusajankohtaa. Kiitos kärsivällisyydestäsi.

Kuinka pitkälle voin siirtää junalippuani?

Voit siirtää junalippuasi niin pitkälle kuin junalippuja on myynnissä. Tällä hetkellä kotimaan junaliput ovat myynnissä 14.6. saakka.

Voinko muuttaa sarja- tai kausilippuani? 

VR:n kauko- ja lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos olet ostanut sarjalipun ennen 16.3.2020 ja lippusi on ollut tai on voimassa 16.3.2020 jälkeen, lipun voimassaoloaikaa on jatkettu 120 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.

  • Jos olet ostanut sarjalippusi itsepalvelukanavistamme (verkkokauppa, mobiilisovellus), sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lippusi voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa sellaisenaan uuden voimassaolon aikana.

  • Pidennys ei toistaiseksi koske paperisia sarjalippuja.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen kausiliput:

  • Jos olet ostanut kausilipun ennen 16.3.2020 ja lipun voimassaolo päättyy 16.3.2020 jälkeen, voit hakea hyvitystä käyttämättömältä kaudelta.

  • Hyvitämme kausilipulla jäljellä olevan kauden lipun viimeisestä käyttöpäivästä lipun voimassaolon loppuun. Lyhyempiä jaksoja emme hyvitä.

  • Jos kausilippusi on ostettu vähintään 180 päiväksi, voit laittaa sen myös tauolle soittamalla asiakaspalveluumme. Tauon pituus voi olla enintään 31 päivää, ja tauon jälkeen lipussa tulee olla käyttöaikaa vielä vähintään 14 päivää.

  • Hae hyvitystä täyttämällä peruutuslomake. Merkitse matkustuspäiväksi se päivä, jolloin olet viimeksi matkustanut kausilipulla. Hyvitystä ei toistaiseksi voi hakea asemalta tai R-kioskeilta. 

Peruutusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, joten toivomme, ettet lähetä samasta matkalipusta peruutuslomaketta kahdesti. Lomakkeen lähettämisen jälkeen sinun ei tarvitse ottaa erikseen yhteyttä asiakaspalveluun. Käsittelemme kaikki peruutukset mahdollisimman nopeasti.

Voinko muuttaa autopakettini matkan ajankohtaa? 

Autopaketin voi muuttaa maksutta viimeistään 48 h ennen lähtöä. Samalle päivälle tehtävistä muutoksista perimme 10 % muutosmaksun autopaketin hinnasta. Autopaketin muutoksen voit tehdä puhelimitse veloituksettomassa asiakaspalvelunumerossamme 0800 166 888 (ma–pe klo 05–22 ja la–su klo 7–22).

Autopaketin voi perua maksutta ilman lipunoston yhteydessä hankittua peruutusturvaa, kun matkustusaika on välillä 16.3.–14.6.2020. Voit perua paketin täyttämällä peruutuslomakkeen.

Allegro- ja Tolstoi- junat perutaan. Miten voin hakea korvausta lipustani?

Kaikki Venäjän junat on peruttu toistaiseksi.

Peruttuihin Allegro- ja Tolstoi-juniin lipun ostaneille asiakkaille korvataan lipun hinta kokonaisuudessaan. Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit hakea korvausta verkkosivuillamme olevan peruutuslomakkeen kautta. Muissa tapauksissa voit hakea korvauksen lipun ostopaikasta, kuten esimerkiksi matkatoimistostasi. Asiakaspalvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut, joten palautusten käsittely vie tavallista enemmän aikaa. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa ja kiitämme asiakkaitamme kärsivällisyydestä.

VR peruu junavuorojaan. Miten toimin jos minulla on lippu peruttuun junaan?

Joudumme valitettavasti perumaan osan kauko- ja oman lähiliikenteemme junavuoroista koronavirustilanteen vuoksi. Voit tarkistaa perutut vuorot sivulta vr.fi/liikennetilanne. Osalle vuoroista on järjestetty korvaava bussikuljetus, tiedon näistä löydät samalta sivulta. Jos korvaavaksi kuljetukseksi tarjotaan myöhempää junavuoroa saman päivän aikana, alkuperäinen lippusi käy sellaisenaan samana päivänä ja samalla reitillä kulkevissa junissa, eikä sinun tarvitse muuttaa sitä erikseen asiakaspalvelussa. Voit siirtää matkaasi myöhemmäksi soittamalla asiakaspalveluumme tai perua matkan kokonaan peruutuslomakkeen kautta. Konduktöörit auttavat sinua myös tarvittaessa junissa, joten älä epäröi kysyä apua heiltä.

Jos sinulla on junalippu 14.4. tai sitä myöhemmälle ajalle, otamme sinuun sähköpostitse yhteyttä jos olet tilannut peruttavalle junavuorolle lipun sähköpostiisi. Pääsääntöisesti tarjoamme uuden lipun toiseen saman päivän junavuoroon. Jos saat yhteydenoton, toimi näin:

  • Jos tarjoamamme vaihtoehtoinen junavuoro sopii sinulle, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Lippusi käy ilmoittamassamme junassa sellaisenaan, eikä sinun tarvitse soittaa asiakaspalveluun.

  • Jos tarjoamamme vaihtoehtoinen vuoro ei sovi sinulle ja haluat siirtää sitä, soita maksuttomaan asiakaspalvelunumeroomme 0800 166 888, avoinna ma–pe 5–22 ja la–su sekä arkipyhinä 7–22. Muutos on maksuton.

  • Jos tarjoamamme vaihtoehtoinen vuoro ei sovi, ja haluat peruuttaa matkan, voit tehdä sen verkossa täyttämällä peruutuslomakkeenSaat matkalipun hinnan kokonaisuudessaan takaisin, vaikka sinulla ei olisi peruutusturvaa.

  • Jos tarjoamamme vaihtoehtoinen junavuoro katkaisee myymämme jatkoyhteyden, ota yhteys asiakaspalveluumme tai voit halutessasi perua matkan, tee se verkossa peruutuslomakkeella.

  • Jos matkasi ei ole aivan lähipäivinä, otathan yhteyttä vasta lähempänä matkaa, jotta vältämme asiakaspalvelumme ruuhkautumista.

Ostotavasta riippuen emme valitettavasti voi olla kaikkiin matkustajiin yhteydessä junamatkan peruuntumisesta. Suosittelemmekin, että tarkistat löytyykö junasi peruttujen junavuorojen listalta. Jos et saa yhteydenottoa, mutta löydät junasi peruttujen vuorojen listalta, voit siirtää matkaa soittamalla asiakaspalveluumme tai perua matkan peruutuslomakkeella.

Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

Normaalihintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voit perua lipun kuluitta.

  • Voit siirtää lipun voimassaoloaikaa poikkeuksellisesti jopa 17 kk eteenpäin kuluitta.

Tarjoushintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voit perua lipun 15 % peruutuskulua vastaan.

  • Voi siirtää lipun voimassaoloaikaa poikkeuksellisesti jopa 17 kk eteenpäin kuluitta.

Normaalihintainen ja tarjoushintainen Interrail-lippu:

  • Tällä hetkellä VR:n asemilla ei ole mahdollista tehdä poikkeavaa siirtoa 17 kk päähän vaan ainoastaan normaali 11 kk päähän siirto onnistuu. Poikkeavan 17 kuukauden siirron osalta sinun on oltava yhteydessä suoraan interrail.eu asiakaspalveluun.

  • Jos olet ostanut Interrail-lipun VR:ltä, voit tehdä peruutuksen ja siirron toistaiseksi ainoastaan Helsingin päärautatieaseman VR:n palvelupisteellä, avoinna ma–su klo 9–17. Muiden asemien palvelupisteet on toistaiseksi suljettu koronavirustilanteen vuoksi. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa.

  • Koronavirustilanteesta johtuen voit myös halutessasi siirtää tai perua käyttämättömän Interrail-lippusi, jonka olet ostanut VR:ltä 1.6.2019–20.3.2020, vasta sen jälkeen, kun Suomen hallitus on muuttanut suosituksiaan liikkumisen osalta.

  • Huomioithan myös, että fyysinen Interrail-lippu tulee olla mukanasi VR:n palvelupisteillä asioidessasi.

  • Jos olet ostanut Interrail-lipun interrail.eu-sivuston kautta, löydät ajantasaisimmat ohjeistuksen sieltä.

Miten toimin, jos haluan keskeyttää käynnissä olevan reilauksen?

Global Pass -lippu:

  • Jos lipusta on käytetty 4 matkapäivää tai vähemmän, on mahdollista keskeyttää matkan teko, ja siirtää Interrail-matkaa jopa 17 kk eteenpäin.

3 tai 4 päivän Interrail-lippu:

  • Jos lipusta on käytetty 2 päivää tai vähemmän, on mahdollista keskeyttää matkan teko, ja siirtää matkaa jopa 17 kk eteenpäin.

Yllä olevissa tapauksissa jo käytetty Interrail-lippu vaihdetaan vastaavaan uuteen. Käynnissä olevan reilauksen Interrail-lippujen vaihtaminen ei ole mahdollista VR:n asemilla vaan toistaiseksi nämä tapaukset hoidetaan Eurailin toimesta.

Kun matka sisältää junamatkan ja bussiosuuden

Juna + Bussi -liikenteen aikataulut ovat myös muuttuneet. Jos matkasi sisältää bussiosuuden, niin tarkista bussiyhteyden aikataulut ja saatavuus Matkahuollosta. Bussiosuuden muutokset ja peruutukset tulee tehdä myös Matkahuollossa.