Junamatka ja turvalli­suus

Kootusti kaikki poikkeusajan junamatkustamisesta

Päivitämme tätä sivua jatkuvasti turvallisuuteesi ja mahdollisiin matkustamisen muutoksiin liittyen.

Yleisimmät kysymykset

Joustoa matkustamiseen

Avoin lippu on voimassa 6 kk ostohetkestä kaukoliikenteen junissa. Saat avoimen lipun nyt edullisesti VR Matkalla -sovelluksesta.

Tutustu avoimeen lippuun

Lisäämme uusia junavuoroja

Lisäämme junavuoroja 15.6. lähtien. Palaamme siis lähes normaaliin junaliikenteeseen. Kesän junaliput tulevat myyntiin 9.6.

Katso kesän junavuorot

Näin teemme juna­matkustamisesta mahdollisimman turvallista

Olemme tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa pyrkineet tekemään junamatkustamisesta mahdollisimman riskitöntä. Huomioimalla tämän muistilistan kohdat, autat meitä tekemään yhteisistä matkoistamme turvallisempia.

5 tapaa, joilla huolehdimme teistä

  1. Puhtaat junat. Siivoamme junia ja tilojamme tehostetusti desinfioivilla puhdistusaineilla ja desinfiointilaitteella. Olemme poistaneet Ekstra-luokasta juomatarjoilun sekä lehdet. Suurimmilla asemillamme on käsidesipisteitä.

  2. Turvaetäisyys. Minimoimme lähikontaktit asiakkaiden kanssa sekä henkilökuntamme kesken. Kaukoliikenteen junissa emme myy toistaiseksi lippuja 15.6. alkaen, tavoitteenamme on välttää junien ruuhkautuminen. Lipun voit ostaa etukäteen digitaalisista myyntikanavistamme. Avaamme myös Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteet maanantaina 8. kesäkuuta. Näiden lisäksi tavoitat meidät puhelimitse ja somessa. Avaamme junien ravintolavaunut 15. kesäkuuta alkaen – tervetuloa!

  3. Joustavuutta lippuihin. Olemme muuttaneet lippujen muutos- ja peruutusehtoja joustaviksi. Uusi avoin lippu tarjoaa mahdollisuuden sitoutua matkaan, ei ajankohtaa. Voit ostaa lipun VR Matkalla -sovelluksesta ja käyttää sen 6 kuukauden sisällä. Jos junasi on peruttu, löydät ohjeet matkasi muuttamiseen tai perumiseen täältä. Perutut junavuorot löydät liikennetilannesivultamme.

  4. Junat kulkevat edelleen. Olemme lisänneet ruuhkaisiin junavuoroihin lisää vaunuja, ja seuraamme jatkuvasti liikennetilannetta. Myyntikanavissa on käytössä algoritmi, joka valitsee paikan mahdollisimman kauaksi muista matkustajista, ja kehitämme sitä edelleen. Tulevaisuudessa on mahdollista varata kokonainen hytti omaan käyttöön.

  5. Terveenä junassa. Työskentelemme vain terveenä. Noudatamme huolellisesti ohjeita mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi ja katkaisemiseksi VR:llä. Jos matkustaja saa hengitystieoireita junassa, tarjoamme hänelle hengityssuojaimen ja ohjaamme hänet erilleen muista.

5 vinkkiä junamatkustamiseen

  1. Yhteisellä matkalla terveenä. Matkustetaan yhdessä vain terveenä. Matkan siirtäminen tai peruuttaminen on joustavaa ja onnistuu sängynpohjaltakin.

  2. Yhteisellä matkalla digitaalisesti. Hanki lippusi turvallisesti ilman kontaktia omalla laitteellasi ja valitse vaunukartalta istumapaikka, jonka ympärillä on mahdollisimman paljon tyhjää tilaa. ​Halutessasi voit vaihtaa paikkaa samassa matkustusluokassa myös matkan aikana.

  3. Yhteisellä matkalla turvavälin päässä. Vältä ruuhkia ja muista turvaväli myös junaan noustessa sekä sieltä poistuessa. Valitse mahdollisuuksien mukaan junasi ruuhka-aikojen ulkopuolelta. Ruuhka-aikoja ovat arkiaamut, iltapäivät sekä sunnuntai-illat.

  4. Yhteisellä matkalla siististi. Huolehdithan käsi- ja yskimishygieniasta koko matkan ajan. Vältä myös ylimääräistä pintojen koskettelua.

  5. Yhteisellä matkalla hyvillä mielin. Yhteispelillä ja positiivisin mielin pääsemme turvallisesti perille!​

Palvelupisteemme on suljettu

Palvelupisteemme asemilla on toistaiseksi suljettu. Palvelupisteiden sulkeminen on yksi keino, jolla voimme osaltamme ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Palvelemme kuitenkin normaaliin tapaan puhelimitse ja somessa, ja lippuja voit ostaa myös lippuautomaateista ja R-kioskeilta ympäri Suomen.

Asiakaspalvelu-sivulle

Minkälaiset peruutusehdot junalipuissa on?

Olemme palanneet junalippujen osalta tavallisiin muutos- ja peruutusehtoihin 1.6. alkaen. Voit muuttaa junalippusi lähtöpäivää ja aikaa 5 euron muutosmaksulla. Voit tehdä muutoksen soittamalla veloituksettomaan asiakaspalvelunumeroomme 0800 166 888 (ma–pe 7–20 ja la–su 9–19).  Jos vaihdat lipun kalliimpaan, hintaero peritään vaihdon yhteydessä. Jos olet ostanut junalipullesi peruutusturvan, voit peruuttaa junalippusi täyttämällä peruutuslomakkeen.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos olet ostanut sarjalipun ennen 16.3.2020 ja lippusi on ollut tai on voimassa 16.3.2020 jälkeen, olemme jatkaneet lipun voimassaoloaikaa 120 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.

  • Jos olet ostanut sarjalippusi itsepalvelukanavistamme (verkkokauppa, mobiilisovellus), sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lipun voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa uuden voimassaoloajan aikana sellaisenaan.

  • Pidennys ei toistaiseksi koske paperisia sarjalippuja.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen kausiliput:

  • Jos olet ostanut kausilipun ennen 16.3.2020 ja lipun voimassaolo päättyy 16.3.2020 jälkeen, voit hakea hyvitystä käyttämättömältä kaudelta.

  • Hyvitämme kausilipulla jäljellä olevan kauden lipun viimeisestä käyttöpäivästä lipun voimassaolon loppuun. Lyhyempiä jaksoja emme hyvitä.

  • Jos kausilippusi on ostettu vähintään 180 päiväksi, voit laittaa sen myös tauolle soittamalla asiakaspalveluumme. Tauon pituus voi olla enintään 31 päivää, ja tauon jälkeen lipussa tulee olla käyttöaikaa vielä vähintään 14 päivää.

  • Hae hyvitystä täyttämällä peruutuslomake. Merkitse matkustuspäiväksi se päivä, jolloin olet viimeksi matkustanut kausilipulla. Hyvitystä ei toistaiseksi voi hakea asemalta tai R-kioskeilta. 

Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

Lippua varatessasi voit jo valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa. Voit myös junamatkan aikana halutessasi siirtyä istumaan vapaalle paikalle väljempään vaunuun tai osastoon samassa matkustusluokassa. Muistathan kuitenkin, että kanssamatkustajasi voi nousta kyytiin myös väliasemalta ja paikkatilanne vaunussa saattaa muuttua matkan aikana. Konduktöörimme opastavat sinua tarvittaessa.

Kulkevatko junat kesäkaudella normaalisti?

Matkoja on tarjolla tällä hetkellä 14.6. asti. Kesää kohden lisäämme junavuoroja. 15.6. jälkeen liikennöimme noin 85 % normaaleista junavuoroistamme. Kesän junaliput tulevat myyntiin 9.6. kello 9, joten odota kesän lippujen kanssa vielä hetki. Samalla palautamme myyntiin yö- ja autojunat Lappiin. Siihen asti voit kuitenkin ostaa VR Matkalla –sovelluksesta haluamallesi reitille edullisesti avoimen lipun ja päättää matkustusajankohdan myöhemmin. Avoin lippu on voimassa 6 kk ostohetkestä. Junaliikenne Venäjälle on tilapäisesti tauolla.

Miten voin muuttaa lippuni? 

Muutokset junalipun matkustusajankohtaan voit tehdä puhelimitse veloituksettomassa asiakaspalvelunumerossamme 0800 166 888 (ma–pe 7–20 ja la–su 9–19).

Kuinka pitkälle voin siirtää junalippuani?

Voit siirtää junalippuasi niin pitkälle kuin junalippuja on myynnissä. Tällä hetkellä kotimaan junaliput ovat myynnissä 14.6. saakka.

Allegro ja Tolstoi-junat perutaan. Miten voin hakea korvausta lipustani?

Kaikki Venäjän junat on peruttu toistaiseksi.

Peruttuihin Allegro- ja Tolstoi-juniin lipun ostaneille asiakkaille korvataan lipun hinta kokonaisuudessaan. Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit hakea korvausta verkkosivuillamme olevan peruutuslomakkeen kautta. Muissa tapauksissa voit hakea korvauksen lipun ostopaikasta, kuten esimerkiksi matkatoimistostasi.

VR peruu junavuorojaan. Miten toimin, jos minulla on lippu peruttuun junaan?

Joudumme valitettavasti perumaan osan kauko- ja lähiliikenteemme junavuoroista koronavirustilanteen vuoksi. Voit tarkistaa, löytyykö sinun junasi peruttujen vuorojen listalta osoitteessa vr.fi/liikennetilanne. Jos sinulla on lippu peruttuun junaan:

  • Ja haluat muuttaa matkaasi, soita maksuttomaan asiakaspalvelunumeroomme 0800 166 888, avoinna ma–pe 7–20 ja la–su sekä arkipyhinä 9–19. Muutos on maksuton.

  • Ja haluat perua matkan, voit tehdä sen verkossa täyttämällä peruutuslomakkeenSaat matkalipun hinnan kokonaisuudessaan takaisin, vaikka sinulla ei olisi peruutusturvaa.

Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

  • Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit siirtää tai perua käyttämättömän Interrail-lippusi palvelupisteillämme sen jälkeen, kun olemme avanneet palvelupisteemme uudelleen ja Suomen hallitus on muuttanut suosituksiaan liikkumisen osalta. Tiedotamme tästä verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissamme. Koronavirustilanteen takia olemme sulkeneet kaikki palvelupisteemme toistaiseksi.

  • Huomioithan myös, että fyysinen Interrail-lippu tulee olla mukanasi VR:n palvelupisteillä asioidessasi.

  • Jos olet ostanut Interrail-lipun interrail.eu-sivuston kautta, löydät ajantasaisimman ohjeistuksen täältä.

Normaalihintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloajan aloituksen osalta 1.9.2021 saakka.

  • Voit perua lipun kuluitta.

Tarjoushintainen Interrail-lippu. Matkustusta ei ole aloitettu, mutta matka oli tarkoitus tehdä ennen 1.5.2020:

  • Voi siirtää lipun voimassaoloajan aloituksen osalta 1.9.2021 saakka.

  • Voit perua lipun 15 % peruutuskulua vastaan.

Kun matka sisältää junamatkan ja bussiosuuden

Juna + Bussi -liikenteen aikataulut ovat myös muuttuneet. Jos matkasi sisältää bussiosuuden, niin tarkista bussiyhteyden aikataulut ja saatavuus Matkahuollosta. Bussiosuuden muutokset ja peruutukset tulee tehdä myös Matkahuollossa. Jos olet ostanut juna+bussi -lippusi VR:ltä, voit hakea korvausta verkkosivuillamme olevan peruutuslomakkeen kautta