Junamatka ja turvalli­suus

Lue täältä, miten huolehdimme turvallisuudestasi.

Kootusti kaikki poikkeusajan junamatkustamisesta

Päivitämme tätä sivua jatkuvasti turvallisuuteesi ja mahdollisiin matkustamisen muutoksiin liittyen.

Yleisimmät kysymykset

Mietityttääkö suojautuminen junassa?

Voit ostaa kaukoliikenteen junien konduktööreiltä nyt myös käsidesejä ja kasvomaskeja. Seuraamme hallituksen ja THL:n ohjeistusta matkustusturvallisuuteen liittyen jatkuvasti.

Lue lisää kasvomaskin käytöstä junassa

Hytti omaan käyttöön

Varaa itselle tai seurueelle

Voit nyt varata lisämaksusta omaan käyttöösi 2 tai 4 hengen hytin. Oma hytti on kätevä silloin, kun haluat matkustaa kaikessa rauhassa – matkustitpa yksin tai seurueessa.

Lue lisää

Lipunmyynti junissa on tauolla

Ostathan lipun muista myyntikanavistamme ennen kuin nouset junaan. Lisäpalveluita – kuten lemmikkipaikkoja, saa ostettua edelleen konduktööriltä. Huomioithan, että konduktöörit tarkastavat edelleen matkalippuja junissa.

Osta lippusi verkosta

Omaa tilaa ja matkustusmukavuutta

Pyrimme tekemään matkustuksesta mahdollisimman stressitöntä asiakkaillemme. Voit nyt varata lisämaksusta kokonaisen hytin omaan käyttöösi, matkustitpa yksin tai seurueessa. Voit myös varata viereesi tyhjän paikan.

Oma hytti käyttöön

Oman hytin saat varattua VR Matkalla-sovelluksesta.

  • Hytti tarjoaa rauhalliset olosuhteet esim. työskentelylle ja rentoutumiselle

  • Hyteissä on pöytätilaa ja pistokkeet

  • Hytin voi ostaa maksimissaan 4 hengen seurueelle

  • Hytin voi varata kertalipun oston yhteydessä

  • Alennusryhmään kuuluvat saavat matkalipustaan normaalin alennuksen myös hytissä matkustaessaan

  • Hytin hinta riippuu valitsemastasi reitistä, matkustusajankohdasta, matkustajien lukumäärästä sekä siitä, kuinka lähellä lähtöä matkan ostat

  • Toistaiseksi emme myy enää yksittäisiä hyttipaikkoja junasta

  • Peruutusturvan ostaminen hytillisen junalipun yhteyteen ei ole tällä hetkellä mahdollista

  • Mikäli sinun täytyy muuttaa matkasi ajankohtaa, saat tehtyä sen soittamalla asiakastukeemme 0800 166 888 (ilmainen numero). Muutoksesta peritään 5 euron muutosmaksu.

Osta hytti sovelluksesta

Tyhjän paikan varaaminen

Tyhjän paikan saat varattua vr.fi-verkkosivulta, soittamalla asiakaspalveluumme 0600 41 900 (1,99 € /vastattu puhelu + pvm), tai asemien palvelupisteiltä.

  • Tyhjä paikka on selvästi edullisempi kuin normaali matkalippu: aikuisen säästölipulla välillä Helsinki-Tampere (8,90 €) tyhjän paikan varaaminen viereen maksaa 3,20 €, joka lisätään lipun hintaan

  • Ostaessasi tyhjän paikan, varmista vaunukartalta, että paikka sijaitsee vieressäsi

  • Voit ostaa tyhjän paikan myös Ekstra-luokasta, ravintolavaunun yläkerrasta sekä lemmikkivaunusta, kunhan paikka sijaitsee vieressäsi

  • Tyhjään paikkaan pätevät samat peruutusehdot kuin varsinaiseen junalippuun

  • Tyhjän paikan löydät vr.fi:stä, kun valitset toiseksi matkustajatyypiksi oman matkustajatyyppisi lisäksi ”tyhjä paikka vieressä”

Osta tyhjä paikka vr.fi:stä

Näin teemme juna­matkustamisesta mahdollisimman turvallista

Olemme tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa pyrkineet tekemään junamatkustamisesta mahdollisimman riskitöntä. Huomioimalla tämän muistilistan kohdat, autat meitä tekemään yhteisistä matkoistamme turvallisempia.

5 tapaa, joilla huolehdimme teistä

  1. Puhtaat junat. Siivoamme junia ja tilojamme tehostetusti desinfioivilla puhdistusaineilla ja desinfiointilaitteella. Suurimmilla asemillamme ja junissa on käsidesipisteitä.

  2. Turvaetäisyys. Minimoimme lähikontaktit asiakkaiden kanssa sekä henkilökuntamme kesken. Kaukoliikenteen junissa emme myy toistaiseksi lippuja. Lipun voit ostaa etukäteen ja kontaktittomasti digitaalisista myyntikanavistamme. Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteet ovat auki. Tavoitat meidät myös puhelimitse ja somessa.

  3. Joustavuutta lippuihin. Ruuhkattomiin vuoroihin on tarjolla enemmän säästölippuja normaalitilanteeseen verrattuna. Mahdollisissa poikkeustilanteissa pidennämme sarjalippujen voimassaoloaikaa.

  4. Juniin on lisätty vaunuja. Olemme lisänneet ruuhkaisiin junavuoroihin lisää vaunuja, ja seuraamme jatkuvasti liikennetilannetta. Myyntikanavissa on käytössä algoritmi, joka valitsee paikan mahdollisimman kauaksi muista matkustajista.

  5. Terveenä junassa. Työskentelemme vain terveenä. Noudatamme huolellisesti ohjeita mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi ja katkaisemiseksi VR:llä. Jos matkustaja saa hengitystieoireita junassa, tarjoamme hänelle hengityssuojaimen ja ohjaamme hänet erilleen muista.

5 vinkkiä junamatkustamiseen

  1. Yhteisellä matkalla terveenä. Matkustetaan yhdessä vain terveenä.

  2. Yhteisellä matkalla digitaalisesti. Hanki lippusi turvallisesti ilman kontaktia omalla laitteellasi ja valitse vaunukartalta istumapaikka, jonka ympärillä on mahdollisimman paljon tyhjää tilaa. Sinun tulee varata istumapaikka junaan myös sarjalippua käyttäessäsi. ​Halutessasi voit vaihtaa paikkaa samassa matkustusluokassa myös matkan aikana.

  3. Yhteisellä matkalla turvavälin päässä. Vältä mahdollisuuksien mukaan ruuhkia ja muista turvaväli myös junaan noustessa sekä sieltä poistuessa. Valitse mahdollisuuksien mukaan junasi ruuhka-aikojen ulkopuolelta. Ruuhka-aikoja ovat arkiaamut, iltapäivät, perjantai-illat sekä sunnuntai-illat.

  4. Yhteisellä matkalla siististi. Huolehdithan käsi- ja yskimishygieniasta koko matkan ajan. Vältä myös ylimääräistä pintojen koskettelua.

  5. Yhteisellä matkalla hyvillä mielin. Yhteispelillä ja positiivisin mielin pääsemme turvallisesti perille!​

Täytyykö junassa käyttää kasvomaskia?

Uuden virallisen maskisuosituksen myötä suosittelemme vahvasti maskin käyttöä sekä kauko- että lähijunissa matkustaville. Suositus koskee kaikkia matkustajia. Maski ei kuitenkaan ole matkustajille pakollinen, vaan matkustaa voi myös ilman.

Konduktöörimme junissa ohjeistavat maskittomia asiakkaita muistuttamalla uudesta suosituksesta. Henkilökuntamme käyttää maskia junissa koko työvuoronsa ajan.

Toivomme, että mahdollisimman moni käyttäisi maskia, mutta ymmärrämme myös, ettei maskin käyttö ole kaikille mahdollista esimerkiksi terveydellisistä syistä.

Kotimaisen kasvomaskin saa ostettua kaukoliikenteen junissa konduktööriltä ja ennen matkaa palvelupisteiltämme Helsingissä ja Tampereella. Kasvomaskin hinta junissa ja palvelupisteillä on 3 euroa.

Uskaltaako junalla matkustaa?

Kyllä uskaltaa. Teemme kaikkemme, jotta junamatkustaminen olisi sinulle mahdollisimman turvallista. Seuraamme ja noudatamme THL:n ja viranomaisten ohjeistuksia.

Olemme toteuttaneet yhteensä noin sata toimenpidettä, joilla edistämme junamatkustamisen turvallisuutta poikkeustilanteessa.

Ovatko kaikki vuorot jo liikenteessä? Kuinka täyttä junissa on?

Tällä hetkellä liikennöimme noin 90 % epidemiaa edeltäneestä kaukojunaliikenteestä. Lähijunaliikenteessä olemme palanneet täyteen vuorotarjontaan.

Yleisesti ottaen junissa on siis hyvin tilaa. Keskimääräinen täyttöaste junissa on edelleen alhaisempi verrattuna vuoden takaiseen, ja täysiä junia on selkeästi vähemmän. Liikennöimme lähes normaalilla vuoro- ja kalustomäärällä, jotta junissa voisi matkustaa mahdollisimman väljästi.

Miten voin ylläpitää turvaväliä junassa?

Junassa on joukkoliikennevälineistä eniten tilaa. On kuitenkin huomioitava, että joukkoliikenteessä pahimpina ruuhka-aikoina voi olla haastavaa ylläpitää riittävää turvaväliä koko matkan ajan. Ihmisten on liikuttava, jotta yhteiskunta voi toimia.

Olemme kuitenkinkin ryhtyneet toimenpiteisiin vähentääksemme tartuntojen riskiä. Voit ostaa tyhjän paikan viereesi tai oman hytin käyttöösi. Tämän lisäksi algoritmimme maksimoivat etäisyyden muihin matkustajiin.

Minkälaiset peruutusehdot junalipuissa on?

Olemme palanneet junalippujen osalta tavallisiin muutos- ja peruutusehtoihin 1.6. alkaen. Voit muuttaa junalippusi lähtöpäivää ja aikaa 5 euron muutosmaksulla. Voit tehdä muutoksen soittamalla veloituksettomaan asiakaspalvelunumeroomme 0800 166 888 (ma–pe 5–22 ja la–su 7–22).  Jos vaihdat lipun kalliimpaan, hintaero peritään vaihdon yhteydessä. Jos olet ostanut junalipullesi peruutusturvan, voit peruuttaa junalippusi täyttämällä peruutuslomakkeen.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos olet ostanut sarjalipun ennen 16.3.2020 ja lippusi on ollut tai on voimassa 16.3.2020 jälkeen, olemme jatkaneet lipun voimassaoloaikaa 120 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.

  • Jos olet ostanut sarjalippusi itsepalvelukanavistamme (verkkokauppa, mobiilisovellus), sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lipun voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa uuden voimassaoloajan aikana sellaisenaan.

  • Mikäli olet ostanut paperisen sarjalipun, ota meihin yhteyttä sosiaalisessa mediassa tai soittamalla maksuttomaan asiakastukeen (puh. 0800 166 888, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22) viimeistään 31.8.2020 mennessä.

VR:n kauko- ja lähiliikenteen kausiliput:

  • Jos olet ostanut kausilipun ennen 16.3.2020 ja lipun voimassaolo päättyy 16.3.2020 jälkeen, voit hakea hyvitystä käyttämättömältä kaudelta viimeistään 31.8.2020 mennessä.

  • Hyvitämme kausilipulla jäljellä olevan kauden lipun viimeisestä käyttöpäivästä lipun voimassaolon loppuun. Lyhyempiä jaksoja emme hyvitä.

  • Jos kausilippusi on ostettu vähintään 180 päiväksi, voit laittaa sen myös tauolle soittamalla asiakaspalveluumme. Tauon pituus voi olla enintään 31 päivää, ja tauon jälkeen lipussa tulee olla käyttöaikaa vielä vähintään 14 päivää.

  • Hae hyvitystä täyttämällä peruutuslomake. Merkitse matkustuspäiväksi se päivä, jolloin olet viimeksi matkustanut kausilipulla. Hyvitystä ei toistaiseksi voi hakea asemalta tai R-kioskeilta. 

Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

Lippua varatessasi voit jo valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa. Voit myös junamatkan aikana halutessasi siirtyä istumaan vapaalle paikalle väljempään vaunuun tai osastoon samassa matkustusluokassa. Muistathan kuitenkin, että kanssamatkustajasi voi nousta kyytiin myös väliasemalta ja paikkatilanne vaunussa saattaa muuttua matkan aikana. Konduktöörimme opastavat sinua tarvittaessa.

Miten voin muuttaa lippuni? 

Muutokset junalipun matkustusajankohtaan voit tehdä puhelimitse veloituksettomassa asiakaspalvelunumerossamme 0800 166 888 (ma–pe 7–20 ja la–su 9–19).

Kuinka pitkälle voin siirtää junalippuani?

Voit siirtää junalippuasi niin pitkälle kuin junalippuja on myynnissä.

Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

  • Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit siirtää tai perua käyttämättömän Interrail-lippusi palvelupisteillämme. Helsingin ja Tampereen palvelupisteemme ovat avoinna.

  • Huomioithan myös, että fyysinen Interrail-lippu ja lippukansi tulee olla mukanasi VR:n palvelupisteillä asioidessasi.

  • Jos olet ostanut Interrail-lipun interrail.eu-sivuston kautta, löydät ajantasaisimman ohjeistuksen täältä.

  • Lippuihin, jotka on ostettu 1.4.2020 jälkeen, sovelletaan normaaleja muutos- ja peruutusehtoja.

Normaalihintainen Interrail-lippu. Lippu on ostettu ennen 1.4.2020 ja lippu on käyttämätön:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloaikaa. Siirto toiseen ajankohtaan on tehtävä 30.4.2021 mennessä.

  • Voit perua lipun kuluitta

Tarjoushintainen Interrail-lippu. Lippu on ostettu ennen 1.4.2020 ja lippu on käyttämätön:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloaikaa. Siirto toiseen ajankohtaan on tehtävä 30.4.2021 mennessä.

  • Voit perua lipun 15 % peruutuskulua vastaan.

Miten VR:n junissa toimitaan, jos matkustajalla epäillään koronavirustartuntaa?  

Junissamme on varauduttu mahdollisiin tartuntaepäilyihin. Olemme laatineet ohjeistuksen yhdessä THL:n kanssa, ja junahenkilökuntamme toimii sen mukaisesti.

  • Jos on syytä epäillä tartuntaa, henkilö siirretään mahdollisuuksien mukaan istumaan kauas muista matkustajista ja jos mahdollista, hänelle annetaan käyttöön oma WC matkan ajaksi tartuntavaaran minimoimiseksi

  • Olemme varanneet tartuntaepäilytilanteita varten kaukojuniin hengityssuojaimia ja suojakäsineitä henkilöstön ja tartuntaepäillyn henkilön suojaamista varten

  • Yhteystiedot pyritään ottamaan ylös raportointia varten

  • Henkilö ohjataan matkan päätyttyä terveydenhuoltoon THL:n ohjeistuksen mukaisesti

Terveysviranomaiset kartoittavat kaikkien vahvistettujen koronavirustapausten kohdalla sairastuneen kanssa lähikontaktissa olleet henkilöt, ja heihin ollaan yhteydessä.