Lähi­liikenteen konduktööri

Lähiliiken­teen konduktööri kohtaa koko elämän kirjon

Konduktöörin toimisto on jopa 160 kilometriä tunnissa kulkeva juna. Työssä vaaditaan ennen kaikkea hyvää tilannetajua ja ongelmanratkaisukykyä.

VR:n lähiliikennekonduktööri Anni kohtaa työssään matkaajia lapsista vanhuksiin ja työmatkalaisista turisteihin. Lähes kellon ympäri liikennöiviin lähijuniin mahtuu tunteita ilosta suruun ja väsymyksestä juhlahumuun – koko elämän kirjo. Samassa työvuorossa saatetaan hätyytellä joutsenta raiteilta ja metsästää lentokenttäjunassa kadonnutta läppärilaukkua. Toisinaan pitää tarjota nenäliinaa ja aika usein saa rapsuttaa koiria.

– Tämä on unelmatyöni. Parasta on se, että pääsee kanssakäymään niin erilaisten ihmisten kanssa, eikä yksikään päivä ole samanlainen, Anni kertoo.

VR:n lähijunissa liikkuu päivittäin noin 200 000 matkustajaa. Konduktöörit, eli konnarit, pitävät huolta, että lähiliikenteen matkustajilla on kaikki hyvin ja matkarauha säilyy.

Konduktöörit ovat palveluammattilaisia

Lähijunien konduktöörit eivät myy lippuja, vaan keskittyvät asiakaspalveluun. Annin mukaan työpäivän aikana saakin vastailla kymmeniin, jopa satoihin kysymyksiin. Yleisimmät kysymykset liittyvät junien reitteihin, asemiin ja lippuihin. Myös konduktöörin työstä kysellään paljon. Matkustajille työ saattaa näyttäytyä lähinnä junissa kulkemiselta ja matkalippujen tarkistelulta, mutta todellisuudessa lipuntarkistus on vain pieni osa työtä.

– Autamme matkustajia esimerkiksi matkatavaroiden ja vaihtoyhteyksien kanssa, huolehdimme junien ja laitureiden yleisestä siisteydestä, seuraamme junakaluston kuntoa ja teemme tarvittaessa konkreettisia vikojen korjauksia, jotta kuljettajan ei tarvitse poistua ohjaamosta kesken matkan. Jos kuulutukset eivät kuulu, voimme myös kuulutella, Anni kertoo.

Konduktöörit huolehtivat myös, että junassa on turvallista ja matkarauha säilyy.

– Havainnoimme koko ajan, mitä ympärillä tapahtuu. Puutumme tilanteeseen tarvittaessa, jos huomaamme esimerkiksi, että joku käyttäytyy aggressiivisesti. Asemilla tarkkailemme, että matkustajat pääsevät turvallisesti junaan ja junat sujuvasti liikkeelle.

Usein jo konduktöörin läsnäolo lisää turvallisuudentunnetta ja rauhoittaa.

Kun yhteinen kieli puuttuu, Google-kääntäjä auttaa

Lähiliikenteen konduktöörin työ on fyysistä seisomatyötä, jota tehdään jopa 160 kilometriä tunnissa liikkuvassa junassa. Annin mukaan konduktöörin työssä vaaditaan paitsi hyvää fyysistä kuntoa, myös ennen kaikkea tilannetajua ja ongelmanratkaisukykyä. Jos juna pysähtyy raiteille 20 minuutiksi teknisen vian vuoksi, on konnarin oltava välittömästi tilanteen tasalla.

– Samassa hetkessä pitää olla asiakaspalvelija, palautteenvastaanottaja, tiedottaja ja järjestyksenvalvoja.

Kun konduktöörin ja matkustajien välillä ei ole yhteistä kieltä, elekieli ja teknologia auttavat.

– Kerran vastaan tuli esimerkiksi italialainen vanhempi herra, joka heilutteli hirveästi käsiään ja puhui nopeasti. Ojensin hänelle puhelimelta äänistunnisteella toimivaa Google-kääntäjää ja selvisi, että hän halusi yksinkertaisesti tietää, käykö hänen lippunsa ratikkaan, Anni kertoo.

Parasta lähiliikennekonduktöörin työssä kuitenkin on asiakkaiden auttaminen.

– Kun saa täydessä ruuhkajunassa kiukuttelevan lapsen iloiseksi lastenlipulla ja samalla pelastaa ehkä vanhemman päivän, niin siitä tulee hyvä mieli.

Lähiliikenteen junat

Olit sitten työ- tai vapaa-ajanmatkalla, ketterät lähijunat vievät sinut sujuvasti perille.

Tutustu lähijuniin