Corona­virusets inverkan på tågresande

Vi har köer till vår kundservice, men vi uppdaterar aktuell information här

Information om coronaviruset och att resa med tåg

Vi har här samlat vanliga frågor och svar om hur coronaviruset påverkar resande med tåg. Informationen uppdateras.

Se frågor och svar

Ändringar i öppettider fr.o.m. den 1 april

Från och med den 1 april håller servicecentret på Helsingfors järnvägsstation öppet mån-sön kl. 9–17. De andra servicecentrena är stängda fr.o.m. den 1 april. Vår kundservice står till tjänst per telefon och i sociala medier som vanligt.

Till Kundservice-sidan

Vi stänger våra restaurangvagnar och avbryter trafiken med nattåg till Kolari under veckoslutet

Vi stänger våra restaurangvagnar från 28.3

Nu är det absolut nödvändigt att vi alla deltar i arbetet med att förhindra spridningen av coronaviruset. Vi stänger våra restaurangvagnar och tar försäljningskärrorna ur bruk tills vidare från och med lördag 28.3 och ger den mat som blir över till mathjälpen i Helsingfors. En stor del av restaurangerna, kaféerna och kioskerna på stationerna har stängts redan tidigare. 

Avbrytning av trafiken med nattåg från 29.3 tills vidare

Dessutom avbryter vi trafiken med nattåg till Kolari från söndag 29.3 tills vidare, åtminstone fram till 14.6. Det sista nattåget från Helsingfors till Kolari avgår på lördag 28.3. Det sista nattåget från Kolari söderut avgår på söndag 29.3. Om du har köpt en biljett till ett inställt nattåg kan du avboka din resa avgiftsfritt genom att fylla i avbokningsformuläret.

Är det säkert att resa med tåg?

Vår största prioritet är våra passagerares och anställdas säkerhet, och vi följer THL:s instruktioner.

  • Vi använder decinfierande medel i städningen, och vi har ökat på rengöring av ytor samt påfyllning av tvål och papper.

  • Ekstra-klassens tidningar, kaffe, té eller vatten är tills vidare inte tillgängliga på tågen.

  • Om du reser med fjärrtåg kan du välja en plats på vagnkartan i en vagn med mera utrymme.

  • Vi vill också påminna alla passagerare om en nogrann hand- och hosthygien.

Vi har ändrat våra avbokningsvillkor

Eftersom coronasituationen fortsätter gör vi våra avbokningsvillkor mer flexibla. Du kan nu avboka enkelbiljetter till VR:s när-och fjärrtåg med resedatum 16.3.–14.6.2020 utan avgift, även om du inte har köpt ett avbokningsskydd.

Du kan göra avbokingen via vårt avbokningsformulär. Vi ersätter inte biljetter vars summa är under 4 €.

De ändrade avbokningsvillkorna gäller följande biljetter:

  • Fjärrtafikens enkelbiljetter, inklusive bäddplatser på nattåg

  • Bilpaket

  • Enkelbiljetter till VR:s närtrafik

Seriebiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din seriebiljett före den 16.3.2020, och biljetten är/har varit giltig efter den 16.3.2020, har vi förlängt biljettens giltighetstid med 120 dagar från det ursprunglia slutdatumet.

  • Om du har köpt din seriebiljett i våra digitala kanaler (vr.fi eller mobilapparna), behöver du inte kontakta oss, vi har förlängt biljettens giltighetstid automatiskt och biljetten gäller som sådan.

  • Förlängningen gäller tills vidare inte pappersbiljetter.

Periodbiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din periodbiljett före den 16.3.2020 och biljetten är giltig efter den 16.3.2020, kan du ansöka om en ersättning för den oanvända perioden.

  • Ersättningen betalas ut från den sista resedagen till och med biljettens sista giltighetsdag. Vi ersätter inte kortare perioder.

  • Om periodbiljetten har köpts för minst 180 dagar, kan biljetten läggas på paus genom att ringa vår kund service. Pausen kan vara i högst 31 dagar, varefter det skall vara minst 14 dagar kvar av biljettens giltighetstid.

  • Du kan ansöka om ersättning genom att fylla i avbokningsblanketten. Anteckna den sista dagen du reste med periodbiljetten som resedatum. Ersättning kan tillsvidare inte ansökas på stationerna eller i R-Kioskerna.

Vi har nu långa köer i vår kund service, så vi ber dig vänligen att endast fylla i avbokningsblanketten en gång per biljett. Efter att du fyllt i blanketten behöver du inte kontakta vår kundtjänst. Vi gör vårt bästa för att hantera din ersättningsansökan så fort som möjligt.

Kan jag resa med tåg över Nylands gräns under begränsningstiden?

Tågtrafiken fortsätter mellan Nyland och resten av Finland även under begränsningarna, och tågbiljetter kan köpas som vanligt. Man kan ändå inte resa över Nylands gränser utan giltig orsak. Förbered dig på att bevisa din rätt att resa på tåget för polisen, som övervakar begränsningarna och kontrollerar rätten att resa. Övervakningen påverkar inte tågens tidtabeller eller tågresande i övrigt. När du lämnar Nyland överskrids gränsen efter Karis, Hyvinge och Mäntsälä stationer. Du kan se gränsområdet och stationerna på kartan nedan.

Jag har en tågbiljett med ett byte som görs inom Nyland. Hur går jag tillväga?

Reserestriktionerna gäller även resor som görs via Nyland. Om du har en tågresa som börjar och slutar utanför Nyland, men som innehåller ett byte inom Nyland, kan du kontakta vår kundservice (tel. 0800 166 888, mån–fre kl. 05–22 och lör–sön kl. 7–22). Vi hjälper dig att hitta en alternativ rutt utan ombokningsavgift.

Läs mer om begränsningarna av rörelsefriheten på polisens webbplats.

Kan jag byta plats i fjärrtåget till ett mindre fullsatt område?

När du bokar biljetten, kan du redan på vagnkartan välja en plats i ett mindre fullsatt område i tåget. Om du vill kan du även under tågresan förflytta dig till en ledig plats i tommare tågvagn eller del av tåget i samma resklass. Lägg ändå märke till att medresenärer kan stiga på tåget på en senare station, då platsläget kan förändras under resan. Våra konduktörer hjälper dig gärna om det behövs.

Jag vill ändra på tidpunkten för min resa. Måste jag betala en ombokningsavgift?

Du kan ändra på din fjärrtågsbiljett utan ombokningavgift, resan bör då ombokas till samma destination och resklass. Det samma gäller även biljetter med sovplats på nattåg. Det är för tillfället möjligt att boka resor fram till 14.6.2020. Vi informerar på vår webbplats och sociala medier om tidpunkten för när sommarens och höstens resor kommer till försäljning.

Om din resa är bokad för april eller maj-månad, rekommenderar vi att du gör ombokningen först närmare avfärdsdagen. Kom ändå ihåg att göra ombokningen före resan, och senast den 31.5. Observera att vi för tillfället har exceptionellt långa köer till vår kundservice.

Om resan ombokas för samma avresedag, gäller normala ombokningsvillkor, dvs. då gäller den normala ombokningsavgiften på 5 eur. Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätts inte skillnaden.  

Hur kan jag omboka min biljett?

Du kan omboka din biljett genom att kontakta VR:s kundsupport per telefon (0800 166 888, mån–fre kl. 05–22 och lör–sön kl. 7–22, numret är avgiftsfritt). Tyvärr har vi för tillfället köer till vår kundservice, men vi gör vårt bästa för att hjälpa alla kunder så fort som möjligt. Om din resa inte är bokad för de närmaste dagarna, ber vi dig vänligen vänta och kontakta vår kundservice lite närmare avfärdsdagen. Tack för ditt tålamod.

Hur långt framåt kan jag ändra min tågresa?

Du kan omboka din resa så långt framåt som det är möjligt att köpa tågbiljetter. Just nu är tågresor inom Finland till salu till och med 14.6.2020.

Kan jag ändra på min serie- eller periodbiljett?

Seriebiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din seriebiljett före den 16.3.2020, och biljetten är/har varit giltig efter den 16.3.2020, har vi förlängt biljettens giltighetstid med 120 dagar från det ursprunglia slutdatumet.

  • Om du har köpt din seriebiljett i våra digitala kanaler (vr.fi eller mobilapparna), behöver du inte kontakta oss, vi har förlängt biljettens giltighetstid automatiskt och biljetten gäller som sådan.

  • Förlängningen gäller tills vidare inte pappersbiljetter.

Periodbiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din periodbiljett före den 16.3.2020 och biljetten är giltig efter den 16.3.2020, kan du ansöka om en ersättning för den oanvända perioden.

  • Ersättningen betalas ut från den sista resedagen till och med biljettens sista giltighetsdag. Vi ersätter inte kortare perioder.

  • Om periodbiljetten har köpts för minst 180 dagar, kan biljetten läggas på paus genom att ringa vår kund service. Pausen kan vara i högst 31 dagar, varefter det skall vara minst 14 dagar kvar av biljettens giltighetstid.

  • Du kan ansöka om ersättning genom att fylla i avbokningsblanketten. Anteckna den sista dagen du reste med periodbiljetten som resedatum. Ersättning kan tillsvidare inte ansökas på stationerna eller i R-Kioskerna.

Vi har nu långa köer i vår kund service, så vi ber dig vänligen att endast fylla i avbokningsblanketten en gång per biljett. Efter att du fyllt i blanketten behöver du inte kontakta vår kundtjänst. Vi gör vårt bästa för att hantera din ersättningsansökan så fort som möjligt.

Kan jag ändra på tidpunkten för min bilpaket-resa?

Du kan nu ändra på ditt bilpaket senast 48 h före avfärd utan avgift. För ombokningar för samma resedatum debiterar vi en ombokningsavgift på 10 % av bilpaketets pris. Du kan omboka ditt bilpaket genom att kontakta VR:s kundsupport per telefon (0800 166 888, mån–fre 5–22 och lör–sön 7–22, numret är avgiftsfritt). 

Du kan nu avboka ditt bilpaket med resedatum 16.3.–14.6.2020 utan avgift, även om du inte har köpt ett avbokningsskydd. Du kan göra avbokingen via vårt avbokningsformulär.

Allegro- och Tolstoi-tågen inställs. Hur kan jag söka om ersättning?

Alla tåg mellan Finland och Ryssland inställs tillsvidare.

De passagerare som köpt biljett till de nu inställda Allegro- och Tolstoi-tågen får tillbaka priset i sin helhet. Om du har köpt din biljett från VR, kan du söka om ersättning via formuläret på vår webbsida. I andra fall kan du söka om ersättning från biljettens inköpsställe, tex. din resebyrå. Vår kundtjänst är för tillfället överbelastad, så returneringarna räcker längre än normalt. Vi beklagar situationen och tackar våra passagerare för tålamodet.

VR ställer in tågturer. Hur går jag tillväga om mitt tåg har blivit inställt?

Vi är tvugna att ställa in en del av våra tåg i fjärrtrafiken och i vår egen närtrafik pga. coronasituationen. Du hittar information om de iställda tågen på https://www.vr.fi/cs/vr/sv/trafikinfo. En del av tågen ersätts av bussar, information om ersättande transporter hittar du på samma sida. Om du anvisas att resa med ett senare tåg under samma dag, gäller din biljett på tåg för samma rutt och resedatum utan att du kontaktar vår kundservice. Om du vill omboka din biljett till senare kan du ringa vår kundsupport, eller om du vill avboka biljetten kan du göra det genom avbokningsformuläret. Konduktörerna på tågen hjälper dig också gärna om du behöver hjälp.

Gällande inställningar från och med den 14.4. kontaktar vi passagerare som har biljetter till ett inställt tåg, om biljetten är beställd till kundens e-postadress. I huvudsak erbjuder vi en ny biljett till ett annat tåg för samma avgångsdatum. Om du blir kontaktad, gör så här:

  • Om det alternativa tåget vi erbjuder dig passar, behöver du inte göra nånting. Din biljett gäller i det tåg vi meddelat dig om, så fu behöver inter inga vår kundtjänst.

  • Om det alternativa tåget vi erbjuder dig inte passer dig och du vill göra en ombokning, kan du ringa vårt avgiftsfria kundsupportnummer 0800 166 888 (må–fre 5–22 och lö–sö och vardagshelger 7–22). Ombokningen kan göras utan ombokningsavgift.

  • Om det alternativa tåget vi erbjuder dig inte passer dig och du vill avboka resan, kan du göra det via vårt avbokningsformulär. Du får tillbaka biljettpriset i sin helhet även om du inte har köpt avbokningsskydd.

  • Ifall du mister en förbindelse du köpt tillsammans med tågbiljetten kan du kontakta vår kundsupport eller avboka resan via avbokningsformuläret.

Beroende på biljettens leveranssätt kan vi tyvärr inte kontakta alla kunder om inställda tågturer. Vi rekommenderar att du kontrollerar om det egna tåget finns på listan för inställda tåg. Om ditt tåg är inställt, men vi inte har kontaktat dig, kan du omboka din resa via vår kundsupport eller avboka biljetten via avbokningsformuläret.

Hur går jag till väga om jag köpt en Interrail-biljett som jag vill ändra?

Biljetter som köpts till normalpris. Resan har ännu inte påbörjats, men var planerad att börja innan 1.5.2020:

  • Du kan avboka din biljett utan avgift

  • Du kan flytta på biljettens giltighetstid upp till 17 månader utan avgift.

Biljetter som köpts till specialpris. Resan har ännu inte påbörjats, men var planerad att börja innan 1.5.2020:

  • Du kan avboka din biljett mot en avbokningsavgift på 15%

  • Du kan flytta på biljettens giltighetstid upp till 17 månader utan avgift.

Normalprissatta och specialprissatta biljetter:

  • Tyvärr är det för tillfället inte möjligt på VR:s stationer att förflytta biljetten med 17 månader. Däremot kan du på stationerna förflytta biljetten med upp till 11 månader. Om du vill flytta biljetten över med mer än 11 månader, kan du kontakta Eurail direkt.

  • Om du har köpt ditt Interrailkort från VR, kan du för tillfället byta datum eller avboka din biljett endast på servicecentret på Helsingfors järnvägsstation, som är öppet mån–sön kl. 9–17. De andra stationernas servicecenter är tills vidare stängda p.g.a. koronavirussituationen. Vi beklakar besväret.

  • ​P.g.a. koronavirussituationen kan du även förflytta eller avboka din oanvända Interrail-biljett, som du har köpt av VR 1.6.2019–20.3.2020 först efter att Finlands regering ändrat på sina rekommendationer om att röra sig.

  • Vänligen notera, att den fysiska Interrail-biljetten bör vara med när du besöker VR:s servicecenter.

  • Om du har köpt ett Interrailkort via interrail.eu, hittar du den senaste informationen här.

Hur går jag tillväga om jag vill avbryta en påbörjad Interrail-resa?

Interrailare som redan påbörjat sin resa med en Global Pass-biljett, och har använt 4 eller färre resedagar av biljetten, kan avbryta sin resa och flytta resan framåt med upp till 17 månader.

Interrailare med en 3-4 dagars biljett, som använt 2 dagar eller färre av sin biljett, kan avbryta sin resa och flytta resan framåt med upp till 17 månader. I dessa fall byts den redan använda biljetten ut mot en motsvarande ny biljett. Resor med Interrailkort och som tvingats avbrytas hanteras centralt av Eurail.

Hur går jag tillväga om min resa innehåller en bussträcka?

Det förekommer även ändringar i Tåg + buss tidtabellerna. Om din resa innehåller en bussresa, vänligen kontollera bussförbindelsens status och tidtabell på Matkahuoltos sidor. Ombokningar bör också göras via Matkahuolto.