Tågresor och säkerhet

Allt om tågresandet under COVID-19 situationen

Vi uppdaterar den här sidan ständigt för din säkerhet samt för eventuella ändringar i resandet.

De vanligaste frågorna

Uppehåll i biljettförsäljningen på tågen

Tills vidare förekommer det uppehåll i biljettförsäljningen på tågen. Vänligen köp biljett innan du stiger ombord på tåget. Vi säljer heller inte biljetter på närtåg.

Restaurangvagnarna åker åter på räls

Vi har minskat antalet platser i restaurangvagnen och vi uppmanar dig därför att hämta måltider från restaurangvagnen till din plats. Vi har minskat restaurangens utbud, men klassikerna finns fortfarande på menyn!

Läs mer restaurangvagnens tjänster

Så här gör vi tågresandet så säkert som möjligt

Vi har i nära samarbete med myndigheterna strävat efter att göra tågresandet så riskfritt som möjligt. Genom att iaktta punkterna på denna minneslista hjälper du oss att göra våra gemensamma resor säkrare.

5 sätt som vi tillämpar för att ta hand om er

  1. Rena tåg. Vi har intensifierat städningen av våra tåg och lokaler med desinfektionsmedel och desinfektionsutrustning. På våra största stationer har vi handdesinfektionsställen, och vi har också handspritspumpar på tågen.

  2. Säkerhetsavstånd. Vi minimerar närkontakten med kunderna och bland vår personal. Vi säljer tillsvidare inte biljetter i fjärrtågen. Du kan köpa din biljett i förväg och utan närkontakt via våra digitala försäljningskanaler. Biljettförsäljningen i Helsingfors och Tammerfors har öppet. Du når oss också per telefon och via sociala medier.

  3. Flexibilitet i tågbiljetter. Vi sänkte priserna på tysta tågturer utanför rusningstider.

  4. Tågen är försedda med extra vagnar. Vi har ökat antalet vagnar på de populäraste tågturerna och följer trafikläget kontinuerligt. På sommaren åker tågen nästan enligt de vanliga turerna. I försäljningskanalerna finns redan en algoritm som väljer en plats så långt bort som möjligt från andra passagerare.

  5. Frisk på tåget. Vi arbetar endast när vi är friska. Vi följer noga anvisningarna för att spåra och bryta eventuella smittkedjor inom VR. Om en passagerare på tåget får symtom i andningsvägarna erbjuder vi passageraren ett andningsskydd och styr passageraren till en plats som är avskild från andra.

5 tips för ansvarsfullt tågresande

  1. Mot gemensamma mål som friska. Vi reser tillsammans endast när vi är friska.

  2. Mot gemensamma mål digitalt. Skaffa din biljett på ett säkert sätt med hjälp av dina enheter utan att behöva vara i personlig kontakt med någon och välj på vagnkartan en sittplats kring vilken det finns så mycket tomrum som möjligt. Om du vill kan du byta plats i samma reseklass också under resan.

  3. Mot gemensamma mål med ett säkerhetsavstånd till varandra. Undvik om möjligt rusningstider och kom ihåg säkerhetsavståndet också när du stiger ombord på tåget samt när du lämnar det. Välj om möjligt din tågresa utanför rusningstider. Rusningstider är vardagsmorgnar, eftermiddagar, fredagskvällar samt söndagar.

  4. Mot gemensamma mål på ett hygieniskt sätt. Kom ihåg hand- och hosthygien under hela resan. Undvik också att i onödan vidröra ytor.

  5. Mot gemensamma mål med gott humör. Genom samspel och gott humör och genom att visa hänsyn till varandra kommer vi tryggt fram till målet!

Vilka avbokningsvillkor gäller för tågbiljetter?

Vi har återvänt till de vanliga omboknings- och avbokningsvillkoren gällande tågbiljetter från och med 1.6. Du kan ändra din tågbiljetts avgångsdag och -tid med fem euros ombokningsavgift. Du kan göra ändringen genom att ringa vårt kostnadsfria kundservicenummer 0800 166 888 (må–fr kl. 7–20 och lö–sö kl. 9–19). Om biljetten byts ut mot en dyrare biljett, tas prisskillnaden ut i anslutning till bytet. Om du har köpt avbokningsskydd för din tågbiljett kan du avboka tågbiljetten genom att fylla i en avbokningsblankett.

Seriebiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din seriebiljett före den 16.3.2020, och biljetten är/har varit giltig efter den 16.3.2020, har vi förlängt biljettens giltighetstid med 120 dagar från det ursprunglia slutdatumet.

  • Om du har köpt din seriebiljett i våra digitala kanaler (vr.fi eller mobilapparna), behöver du inte kontakta oss, vi har förlängt biljettens giltighetstid automatiskt och biljetten gäller som sådan.

  • Förlängningen gäller tills vidare inte pappersbiljetter.

Periodbiljetter till VR:s när- och fjärrtrafik:

  • Om du har köpt din periodbiljett före den 16.3.2020 och biljetten är giltig efter den 16.3.2020, kan du ansöka om en ersättning för den oanvända perioden.

  • Ersättningen betalas ut från den sista resedagen till och med biljettens sista giltighetsdag. Vi ersätter inte kortare perioder.

  • Om periodbiljetten har köpts för minst 180 dagar, kan biljetten läggas på paus genom att ringa vår kundservice. Pausen kan vara i högst 31 dagar, varefter det skall vara minst 14 dagar kvar av biljettens giltighetstid.

  • Du kan ansöka om ersättning genom att fylla i avbokningsblanketten. Anteckna den sista dagen du reste med periodbiljetten som resedatum. Ersättning kan tillsvidare inte ansökas på stationerna eller i R-Kioskerna.

Kan jag byta plats i fjärrtåget till ett mindre fullsatt område?

När du bokar biljetten, kan du redan på vagnkartan välja en plats i ett mindre fullsatt område i tåget. Om du vill kan du även under tågresan förflytta dig till en ledig plats i tommare tågvagn eller del av tåget i samma resklass. Lägg ändå märke till att medresenärer kan stiga på tåget på en senare station, så platsläget kan förändras under resan. Våra konduktörer hjälper dig gärna om det behövs.

Trafikerar tåget normalt på sommarperioden?

Tågen trafikerar med nästan fullständiga tågturer på sommaren. Vi har ökat antalet vagnar på de populäraste tågen. Tills vidare är trafiken till Ryssland avbruten.

Hur kan jag omboka min biljett?

Du kan omboka din biljett genom att kontakta VR:s kundsupport per telefon (0800 166 888, mån–fre kl. 7–20 och lör–sön kl. 9–19, numret är avgiftsfritt).

Hur långt framåt kan jag ändra min tågresa?

Du kan omboka din resa så långt framåt som det är möjligt att köpa tågbiljetter.

Allegro och Tolstoi-tågen inställs. Hur kan jag söka om ersättning?

Alla tåg mellan Finland och Ryssland inställs tillsvidare.

De passagerare som köpt biljett till de nu inställda Allegro- och Tolstoi-tågen får tillbaka priset i sin helhet. Om du har köpt din biljett från VR, kan du söka om ersättning via formuläret på vår webbsida. I andra fall kan du söka om ersättning från biljettens inköpsställe, tex. din resebyrå.

Hur går jag till väga om jag köpt en Interrail-biljett som jag vill ändra?

  • Om du har köpt din biljett av VR kan du omboka eller avboka ditt oanvända Interrailkort på våra serviceställen. Våra serviceställen i Helsingfors och Tammerfors har öppet.

  • Vänligen notera att det fysiska Interrailkortet bör vara med när du besöker VR:s serviceställen.

  • Om du har köpt din interrail-biljett via webbplatsen interrail.eu, hittar du den mest aktuella informationen här.

Normalprissatt interrail-biljett. Resandet har inte påbörjats men avsikten var att göra resan före 1.5.2020:

  • Du kan flytta på början av biljettens giltighetstid fram till 1.9.2021.

  • Du kan avboka biljetten utan kostnad.

Interrail-biljett till förmånspris. Resandet har inte påbörjats men avsikten var att göra resan före 1.5.2020:

  • Du kan flytta på början av biljettens giltighetstid fram till 1.9.2021.

  • Du kan avboka biljetten mot en avbokningskostnad på 15 procent.